answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Kvinnan får inte yttra sig i Kyrkan

Muslimer citerar följande text från apostel Paulus och hävdar han förbjuder kvinnor att yttra sig eller undervisa i Kyrkan:

1 Tim 2:11-12
Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.

Muslimen ignorerar den historiska kontexten och missrepresenterar därför apostelns intentioner med föreskriften. Låt oss därför studera versen med hänsyn till dess historiska kontext för att reda ut vad apostel Paulus menar.

Först och främst måste tydliggöras att detta Paulinska brev är skrivet till en av hans närmaste lärjungar, nämligen Timoteus. Detta framgår bland annat av brevets namn (Första Timoteus brevet) men även av brevets inledning:

1 Tim 1:1-2
Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus, vårt hopp, till Timoteus, hans äkta barn i tron. Nåd, barmhärtighet och frid från Gud, vår Fader, och Kristus Jesus, vår Herre.

Timoteus befinner sig i Efesos när han får detta brev. Apostel Paulus sänder brevet med anvisningar om den rätta läran, kyrkligordning och om hur ledarskapet ska se ut. På den här tiden hade många kättiska läror börjar sprida sig, även bland Kristna, vilka hotade den sanna Kristna läran:

1 Tim 1:3-7
Nu, liksom när jag var på väg till Makedonien, uppmanar jag dig att stanna kvar i Efesus och förmana somliga där att INTE FÖRKUNNA FALSKA LÄROR och befatta sig med myter och ändlösa släktregister. Sådant leder till strider och tjänar inte en gudomlig undervisning i tron. Vad all förmaning syftar till är kärlek av ett rent hjärta, av ett gott samvete och av en uppriktig tro. Detta mål har somliga förlorat ur sikte och så förfallit till tomt prat. De vill vara lärare i lagen men förstår varken vad de säger eller vad de så säkert uttalar sig om. (se även: 1 Tim 1:18-20; 2 Tim 2:16-18, 22-23, 4:14)

Notera tillexempel att apostel Paulus tydligare än någon annanstans i hans brev identifierar Herren Jesus Gudomlighet:

1 Tim 1:16-17
Men jag mötte barmhärtighet, för att Kristus Jesus skulle visa hela sitt tålamod främst mot mig och låta mig bli en förebild för dem som skulle komma till tro på honom och vinna evigt liv. Evigheternas konung, den oförgänglige, osynlige, ENDE GUDEN, honom vare ära och pris i evigheters evighet, amen.

Det hade alltså börjat sprida sig läror som varken var Kristna eller bibliska, vilka framför allt grundade sig på okunnighet ifråga om vad Skriften verkligen lär ut. Detta är en nödvändig information som vi måste ta hänsyn till och utgå ifrån när vi läser texten som muslimer åkallar. Med detta sagt, låt oss återigen läsa verserna som muslimen citerade:

1 Tim 2:11-12
Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.

Apostel Paulus menar inte att kvinnor ska vara knäpp tysta och inte uttala sig om något i Kyrkan eller om sin tro. Utan han menar att kvinnor först måste lära sig vad deras tro handlar om innan de uttalar sig eller börjar undervisa. Speciellt när det nu började växa fram kättiska läror. Apostel Paulus betonar nämligen i Andra Timoteus brevet att det finns kvinnor som än inte kommit till instinkt om sanningen om Evangeliet för att de inte fått rätt undervisning (2 Tim 3:6-7).

Om vi vidare studerar kvinnans ställning och förväntningar i Romarriket för 2000 år sedan kommer vi i underfund med att hon knappt fick vistas på offentliga mötesplatser eller delta i diskussioner. Kvinnorna var oftast hemma och tog hand om inofficiella sysslor. Detta var generellt sätt kvinnans ställning när Herren Jesus var verksam och när apostlarna undervisade offentligt. Så de kvinnor som väl kom till kyrkan skulle underordna sig och lyssna för att lära sig vad sann Kristen tro handlade om. De skulle själv inte undervisa, inte för att detta var ett förtryckningsmedel, utan för att skydda Kyrkan mot kättiska idéer.

Apostel Paulus fortsätter vidare i sitt brev till Timoteus att ge anvisningar för en församlingsledare:

1 Tim 3:1-7
Det är ett ord att lita på. Den som önskar bli församlingsledare eftersträvar ett viktigt arbete. Därför måste församlingsledaren vara höjd över allt klander, gift bara en gång, nykter, behärskad, anständig, gästfri och en god lärare. Han får inte missbruka vin och inte vara hårdhänt utan skall vara försynt och fridsam och fri från penningbegär. Han skall kunna styra sitt hus och få sina barn att underordna sig, allt i värdiga former. För hur skall någon som inte kan styra sitt eget hus kunna ta hand om Guds församling? Han skall inte vara nyomvänd, så att han blir högmodig och döms av den som förtalar honom. Han skall också ha gott anseende bland dem som står utanför, så att han inte får dåligt rykte och fastnar i djävulens snara.

Sedan fortsätter Apostel Paulus att ge anvisningar för manliga och kvinnliga diakoner:

1 Tim 3:8-11
Församlingstjänarna skall på samma sätt vara allmänt aktade och pålitliga
. De får inte missbruka vin eller vara ute efter pengar. De skall äga trons hemlighet i ett rent samvete. Men också de skall först prövas. Sedan kan de bli församlingstjänare, om det inte finns något att anföra mot dem. KVINNORNA skall på samma sätt vara allmänt aktade, inte förtala någon utan vara nyktra och trogna i allt.

Om apostel Paulus intention i 1 Tim 2:11-12 verkligen var att förbjuda kvinnor att yttra sig i Kyrkan, hur förklarar man då att han i samma brev säger att kvinnor får vara diakoner?

Faktum är att apostel Paulus brev visar att det existerade kvinnliga apostlar (Rom 16:7) i den tidiga Kyrkan och kvinnliga lärare (Tit 2:3-5). Den Heliga Bibeln identifierar vidare kvinnliga profeter (Luk 2:36-38; Apg 21:8-9).

I Islam finns inga kvinnliga ledare, apostlar eller profeter:

12:109
Före dig har Vi inte sänt andra [som sändebud] ÄN MÄN, som Vi gav del av [Vår] uppenbarelse, tillhörande de folk [till vilka de sändes]. Har [dagens förnekare] aldrig begett sig ut i världen och sett [spåren som visar] vad slutet blev för deras föregångare [som avvisade Våra budskap som lögn]? Det eviga livet är bättre för dem som fruktar Gud [än detta liv]! Använder ni inte ert förstånd (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Här följer exegeten Ibn Kathirs utläggning på den koraniska versen:

Alla profeter är människor och män

Allah meddelar att han endast sände profeter och sändebud som var män och inga som var kvinnor, vilket denna vers tydligt säger. Allah uppenbarade inte religiösa och rättsliga lagar för någon av Adams döttrar. Det är vad Ahlus-Sunnah wal-Jama'ah tror… [vår översättning]

Muhammed säger vidare att ett rike som styrs av en kvinna kommer att gå under:

Sahih Bukhari
Volume 5, Book 59, Number 709
Berättad av Abu Bakra: Under dagar (i strid) i Al-Jamal, gynnade Allah mig med ett ord jag hade hört från Allahs apostel efter att jag hade anslutit mig till kompanjonerna i Al-Jamal (dvs. kamel) och kämpa tillsammans med dem. När Allahs apostel blev informerad att perserna hade krönt Khosraus dotter till deras ledare, sade han, "Sådana människor som styrs av en kvinna kommer aldrig att lyckas." [vår översättning]

Koranen förbjöd även Muhammeds fruar att vistas ute offentligt utom när de när de gick till moskén. Muhammeds kvinnor skulle vidare vara en förebild för alla kvinnliga muslimer. Så Islam förbjuder kvinnor att vistas offentligt utom när dem går till moskén:

33:32-33
Hustrur till [Vår] Profet! Ni skiljer er från alla andra kvinnor, om ni fruktar Gud. Var inte [för] mjuka och tillmötesgående i ert tal så att den som har ett sjukt hjärta fattar begär [till er], men använd ett artigt och vänligt språk som sig bör. Och stanna i ert hem. Men [om ni måste lämna det] försök inte dra uppmärksamheten till era yttre företräden på det sätt som var vanligt under den hedniska tiden, och förrätta bönen och ge åt de behövande och lyd Gud och Hans Sändebud. Gud vill befria er, ni som står Profeten närmast, från all [jordisk] smuts och göra er renhet fullkomlig. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Här följer Ibn Kathir utläggning:

Föreskriver vissa regler så att mödrar till de troende kan vara ett exempel, och förbud mot Tabarruj

Dessa är de goda regler som Allah ålägger Profetens fruar så att de kan vara ett föredöme för kvinnor i denna nation som följer. Allah talar till Profetens fruar och säger att de ska frukta Allah den som har befallt dem, och att ingen annan kvinna är som de eller kan vara jämlik de i förtjänst och status ...

(Och stanna i ert hem) betyder, stanna i ert hus och KOM ENDAST UT om det uppfyller ett ändamål. Ett av de ändamål som anges i lagen är bön i moské, så länge villkoren är uppfyllda, såsom Allahs budbärare sa:

(Hindrar inte Allahs kvinnliga tjänare från Allahs moské, men låt de gå dit utan att bära parfym.) Enligt en annan rapport:

(fastän deras hus är bättre för dem.)… [vår översättning]

Notera även att Ibn Kathir åkallar en hadith från Muhammeds som säger att det vore ännu bättre för Muhammeds fruar och för muslimsk kvinnorna att inte gå till moskén för att deras hem är bättre för dem.

När kvinnorna väl kommer till moskén får de inte vistas framme, utan måste befinna sig längst bak i moskén:

Sahih Muslim
Book 4, Number 881
Abu Huraira sa: De bästa raderna för män är de första raderna, och de värsta är de sista, och de bästa raderna för kvinnor är de sista, och de värsta är de första. [vår översättning]

Team Sverige,
Kontakta oss