answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Kvinna är oren när hon menstruerar och allt hon rör blir orent

Muslimer åkallar följande text som säger att en menstruerande kvinna är oren i sju dagar och allt hon rör under sin menstruation blir orent:

3 Mos 15:19-20
När en kvinna har sin flytning och det kommer blod från hennes kropp, skall hon vara oren i sju dagar, och var och en som rör vid henne skall vara oren ända till kvällen. Allt som hon ligger på under sin månadsrening blir orent, och allt som hon sitter på blir orent.

Många texter i den Heliga Bibeln är svårförståeliga för en läsare som inte känner till Skriftens huvudsakliga budskap. Då vi känner till den Heliga Bibelns väsentliga budskap blir de svårförståeliga texterna tydliga för att de läses och förstås i biblisk kontext.

Apostel Paulus skriver följande till sin församling i Korint som han hade grundat och utbildat:

1 Kor 3:1-2
Bröder, själv kunde jag inte tala till er som till andliga människor utan som till köttsliga människor, spädbarn i Kristus. Mjölk gav jag er att dricka. Fast föda fick ni inte. Den tålde ni ännu inte, och det gör ni inte nu heller.

Apostel Paulus skriver till församlingen att han inte kunde tala till de som andliga människor för att de fortfarande var spädbarn (okunniga) i kunskap om Kristen fundamental doktrin. Därför gav han dem mjölk (grundläggande kunskap) när han var hos dem. Fast föda (djup information) tålde dem inte. Se även:

Heb 5:12-14
Ty fast ni för länge sedan borde ha varit lärare, behöver ni någon som undervisar er igen i de första grunderna av Guds ord. Ni behöver mjölk, inte fast föda. Ingen som lever av mjölk är mogen för en undervisning om rättfärdighet. Han är ännu ett barn. Den fasta födan är till för vuxna, för dem som genom övning har fått sinnet skärpt till att skilja mellan gott och ont.

Dessa texter demonstrerar hur viktigt det är för varje person som läser den Heliga Skriften att först förstå det väsentliga – grunderna av Guds Ord – innan denne kan förstå det djupa.

Den Heliga Bibelns fundamentala budskap är att mänskligheten har syndat och befinner sig i orent tillstånd:

Rom 3:10-20
Det står skrivet: Ingen rättfärdig finns, inte en enda, ingen förståndig finns, ingen finns som söker Gud. Alla har avvikit, alla har blivit fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda. En öppen grav är deras strupe. Sina tungor använder de till svek. Huggormsgift är bakom deras läppar. Deras mun är full av förbannelse och bitterhet. De är snabba på foten till att utgjuta blod. Förödelse och elände råder på deras vägar, och fridens väg känner de inte. De har inte gudsfruktan inför sina ögon. Men vi vet att allt vad lagen säger, det talar den till dem som har lagen, för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför Gud. Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd.

Lägga även märke till den sistmarkerade delen i texten som säger att lagen ger instinkt om synden. Genom lagen ser jag synden i mig och söker räddning som kommer genom Herren Jesus död och uppståndelse då Han tog på Sig domen som väntar alla syndare:

Rom 3:21-26
Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna, under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.

Lagen manifesterar min synd och leder mig till frälsning genom Herren Jesus verksamhet. Detta är inte något som hittades på av Nya Testamentets författare, utan en sanning som förkunnas genom hela Skriften.

Ta tillexempel historien om Adam och Eva som konkretiserar vad vi skrivit ovan. Efter att Gud skapade Adam och Eva gav Han dem ett bud:

1 Mos 2:16-17
Och Herren Gud gav mannen denna befallning: "Du kan fritt äta av alla träd i lustgården, men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö."

Gud gav Adam och Eva en lag, nämligen att inte närma sig ett visst träd. Om de bröt lagen skulle de dö. Döden här innebär en andlig död, alltså en separation från Gud. Sedan läser vi i kapitel 3 att Adam och Eva åt av det förbjudna trädet och bröts Guds lag:

1 Mos 3:6-10
Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt. Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken åt sig. Vid kvällsbrisen hörde de Herren Gud vandra i lustgården. Och mannen och hans hustru gömde sig för Herren Guds ansikte bland träden i lustgården. Men Herren Gud kallade på mannen och sade till honom: "Var är du?" Han svarade: "Jag hörde ljudet av dig i lustgården och blev förskräckt eftersom jag är naken. Därför gömde jag mig."

När Adam och Eva bröt Guds lag öppnades deras sinnen och de förstod att de hade syndat mot Gud. De kände fruktan, skämdes och försökte gömma sig från Gud. Men notera att detta inte skulle vara möjligt om inte det fanns en lag. Lagen manifesterade för Adam och Eva att de hade syndat. Notera vad som händer sen:

1 Mos 3:21
Och Herren Gud gjorde kläder av skinn åt Adam och hans hustru och klädde dem.

Att Gud klär Adam och Eva visar i biblisk kontext att Han förlät dem:

Jes 61:10
Jag gläder mig storligen i Herren, min själ fröjdar sig i min Gud, ty han har klätt mig i frälsningens klädnad och svept in mig i rättfärdighetens mantel, lik en brudgum med högtidsbindeln på sitt huvud, lik en brud som pryder sig med sina smycken.

Men notera att Gud även slaktade ett djur för att kunna producera skinn och klä dem. Detta visar att Adam och Evas synd inte ignorerades, utan Gud utfärdade deras dom på ett offer. Detta är vidare en profetia om Herren Jesus kommande verksamhet. Herren Jesus är lammet som offras för hela världens synder:

Joh 1:28-29
Detta hände i Betania på andra sidan Jordan, där Johannes döpte. Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: Se Guds lamm, som tar bort världens synd.

Detta är den Heliga Bibelns fundamentala budskap:

1. Alla människor är syndare
2. Lagen manifesterar synden
3. Synden leder till frälsning
4. Frälsningen kommer genom Herren Jesus

Med detta sagt kan vi gå vidare och titta närmare på den egentliga texten som är ifråga (3 Mos 15). Varför säger Skriften att en kvinna är oren när hon har menstruation?

Menstruation i sig gör inte en kvinna oren. Notera vad Herren Jesus säger om orenhet:

Matt 15:10-20
Sedan kallade han till sig folket och sade till dem: "Lyssna och förstå! Det som kommer in i munnen gör inte människan oren. Men det som går ut ur munnen, det orenar henne." Lärjungarna gick då fram till honom och sade: "Vet du att fariséerna tog illa vid sig, när de hörde detta?" Jesus svarade: "Varje planta, som min himmelske Fader inte har planterat, skall ryckas upp med roten. Låt dem vara. De är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind, faller båda i gropen." Petrus sade då till honom: "Förklara denna liknelse för oss." Jesus sade: "Är ni också fortfarande lika oförståndiga? Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen går ner i magen och töms ut på avträdet? Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser. Sådant orenar människan. Men att äta utan att tvätta händerna gör inte människan oren."

Herren Jesus förklara att orenhet kommer genom onda handlingar och inte genom fysiska saker som kommer ut och in i kroppen. På samma sätt orenar inte menstruation en kvinna, utan menstruationen påminner kvinnan om en andlig sanning, nämligen att hon är en syndare. Notera vidare vad 3 Mos 15 säger att en kvinna måste göra efter hennes menstruation:

3 Mos 15:28-30
När hon blir ren från blödningen, skall hon räkna sju dagar, och sedan är hon ren. På åttonde dagen skall hon ta två turturduvor eller två unga duvor och bära dem till prästen, till uppenbarelsetältets ingång. Prästen skall offra den ena till SYNDOFFER och den andra till brännoffer. På detta sätt skall prästen bringa FÖRSONINGEN för henne inför Herren ansikte till rening från hennes orena blödning.

Gud beordrar alltså kvinnan att offra ett djur som i sin tur bringar henne försoning. Vi ser återigen hur Gud föreskriver offer som är en profetia om Herren Jesus verksamhet. Detta är anledning till att Herren Jesus säger:

Joh 5:39-47
Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som VITTNAR OM MIG. Men ni vill inte komma till mig för att få liv
. Jag tar inte emot ära av människor. Jag känner er och vet att ni inte har Guds kärlek i er. Jag har kommit i min Faders namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer det någon annan i sitt eget namn, honom tar ni emot. Hur skall ni kunna tro, ni som tar emot ära av varandra och inte söker den ära som kommer från den ende Guden? Tro inte att jag skall anklaga er inför Fadern. Den som anklagar er är Mose, han som ni har satt ert hopp till. Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, TY OM MIG HAR HAN SKRIVIT. Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?

Herren Jesu säger till Sina lärjungar efter uppståndelsen:

Luk 24:44
Och han sade till dem: "Detta är vad jag sade till er, medan jag ännu var hos er: Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna."

Lagen i 3 Mos 15 innebär (1) att kvinnan är syndare (2) som får försoning genom offer. Denna lag, bland många andra lagar i Skriften, är en skuggbild av Herren Jesus verksamhet. Apostel Paulus uttrycker det på ett bra sätt:

Kol 2:13-17
Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna natur, också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset. Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem. Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat. Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus.

Se även:

Heb 10:1
Lagen innehåller endast en skugga av det goda som kommer
och inte tingen i deras verkliga gestalt. Därför kan lagen aldrig genom samma offer som ständigt år efter år frambärs, fullkomna dem som träder fram.

Faktum är att 3 Mos 15 inte bara riktar sig mot menstruerande kvinnor utan även mot män:

3 Mos 15:1-4
Herren talade till Mose och Aron. Han sade: Säg till Israels barn: Om någon får flytning från sin kropp, är hans flytning oren. Detta är vad som gäller om hans orenhet så länge flytningen pågår: Vare sig hans kropp avsöndrar flytningen eller tillsluter sig för flytningen, är han oren. Allt som den sjuke ligger på blir orent, och allt som han sitter på blir orent.

Detta, liksom i fallet med en menstruerande kvinna, är en manifestation av (1) mannens synder som får (2) försoning genom offer:

3 Mos 15:13-15
När den som har flytning blir fri från sin flytning, skall han räkna sju dagar för att förklaras ren. Därefter skall han tvätta sina kläder och bada sin kropp i rinnande vatten. Då blir han ren. På åttonde dagen skall han ta två turturduvor eller två unga duvor och komma inför Herren ansikte, till uppenbarelsetältets ingång, och han skall ge dem åt prästen. Och prästen skall offra dem, den ena till syndoffer och den andra till brännoffer. Så skall prästen bringa försoning för honom inför Herrens ansikte till rening från hans flytning.

Om vi nu vänder oss till Islam läser vi följande i Koranen:

2:222
De frågar dig om menstruation: säg, "Det är skadligt; ni ska undvika sexuellt umgänge med kvinnorna under menstruation; närma er inte dem förrän de är fria från den. När de väl är av med den, får ni ha samlag med dem på det sätt som GUD har utformat. GUD älskar de som ångrar sig, och Han älskar de som är rena." (Khalifa)

Koranen säger alltså att menstruation är skadligt. Se även följande hadith som säger att kvinnan brister i sin religion på grund av sin menstruation:

Sahih Bukhari
Volume 3, Book 31, Number 172
Berättad av Abu Said: Profeten sa: "Är det inte sant att en kvinna varken ber eller fastar när hon menstruerar? Detta är det defekta (bristen) i hennes religion." [vår översättning]

Enligt följande hadith är menstruation Satans hantverk:

969. 'Adi b. Thabit (må Allah vara nöjd med honom) rapporterade under hans faders auktoritet som rapporterade under hans faders auktoritet att den helige Profeten (må frid och välsignelse av Allah vara över honom) sa, "Spotta, blåsa ur näsan, menstruation, dåsighet under bönen är (handlingar) från Satan." [vår översättning] (Sunan Ibn-e-Majah, vol.2, Book of Establishing Prayer and its Sunnas, sid.81)

Team Sverige,
Kontakta oss