answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Kvinnan är undervärderad för att hon ska underordna sig mannen

Muslimer åkallar följande text, som säger att en kvinna ska underordna sig sin man, och argumenterar att Skriften undervärderar kvinnan:

Ef 5:24-25
Som församlingen underordnar sig Kristus, skall hustrun i allt underordna sig sin man. Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den.

Apostel Paulus uppmanar kvinnor att underordna sig sina egna män. Han säger inte att en kvinna ska underordna sig alla män. Underordningen här handlar vidare, med hänsyn till kontexten, inte om förtryck, utan apostel Paulus uppmanar kvinnor att lyssna och lyda deras män.

Se på följande Paulinska texter som ger en klarare bild av hur ordet underordning (hupotasso) används:

Rom 13:1
Varje människa skall underordna sig den överhet hon har över sig
. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är insatt av honom.

Tit 3:1-2
Påminn dem om att de skall underordna sig och lyda myndigheter och makthavare och vara beredda att göra allt som är gott, att inte förolämpa någon utan hålla frid och vara tillmötesgående och visa vänlighet mot alla människor.

Här säger apostel Paulus att en person ska underordna sig den regim som styr och ställer. Detta betyder inte att man ska låta sig förtyckas utan lyda. Se även:

1 Kor 15:28
Och när allt har blivit lagt under honom, då skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, för att Gud skall vara allt i alla.

Apostel Paulus skriver här att Herren Jesus efter domedagen kommer underordna sig Gud Fadern. Betyder detta att Gud Fadern ska förtrycka Herren Jesus? Absolut inte, utan Herren Jesus kommer att lyda och lyssna till Gud Fadern.

Apostel Paulus säger alltså inte att en kvinna ska låta förtryckas av sin man, utan lyssna på honom. Ha i minne att Apostel Paulus uppmanar män att älska sina kvinnor:

Ef 5:25, 28, 33
Ni män, älska era hustrur
, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den… På samma sätt är mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv… Men vad er angår skall var och en älska sin hustru som sig själv, och hustrun skall visa sin man vördnad.

Underordningen handlar alltså inte om att en kvinna ska nedvärderas och förtryckas. Utan en kvinna ska lyda sin man förutsatt att han lever i enlighet med Kristen lära, vilket lär honom att älska sin hustru som sig själv.

Apostel Paulus skriver även att en man ska lyda och lyssna på sin hustru minst lika mycket som hon bör lysa och lyssna till honom:

1 Kor 7:3-4
Mannen skall ge sin hustru vad han är skyldig henne
och på samma sätt hustrun sin man. Hustrun bestämmer inte över sin kropp, det gör mannen. På samma sätt bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun.

Vad gäller Islam, visar följande koraniska text att män är kvinnors överhuvud:

4:34
Männen har gjorts ansvariga för kvinnorna, och GUD har begåvat dem med vissa egenskaper och gjort dem ansvariga för uppehället. De rättfärdiga kvinnorna kommer med glädje att acceptera detta arrangemang eftersom det är GUDs budord, och hedra sina makar i deras frånvaro. Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) slå dem. Om de lyder er får ni inte överträda mot dem. GUD är Den Högsta, Ojämförlig. (Khalifa)

Notera även att versen tillåter en man att slå sin kvinna om han upplever att hon kommer att bli upproriska. Faktum är att Muhammed själv slog sin fru Aisha:

Sahih Muslim
Book 4, Number 2127
… Han (Muhammad b. Qais) rapporterade sedan att 'A'isha berättade detta: Ska jag inte berätta för dig om mig själv och Allahs budbärare (må frid vara över honom)? Vi sa: Ja. Hon sa: När det var min tur för Allahs budbärare (må frid vara över honom) att spendera natten med mig, vände han sig åt hans sida, tog på sig hans mantel och tog av sig skorna och lade de i närheten av hans fötter och spred hörnet av sin mantel på hans säng och lade sig ner tills han tyckte att jag hade somnat. Han tog tag i hans mantel långsamt och satte på sig skorna långsamt, och öppnade dörren och gick ut och stängde den försiktigt. Jag täckte mitt huvud, satte på min slöja och drog åt min midjeklädsel och gick sedan ut efter honom tills han nådde Baqi'. Han stod där och han stod där under en lång tid. Han lyfte händerna tre gånger, och sedan återvände han och jag återvände också. Han skyndade sina steg och jag skyndade mina steg. Han sprang och jag sprang. Han kom (till huset) och jag kom också (till huset). Jag hann, i alla fall, före honom och jag gick in i (huset), och medan jag la mig ner i sängen, kom han (den helige profeten) in i (huset), och sade: Varför är det, O 'A'isha, att du är andfådd? Jag sa: Det är ingenting. Han sa: Berätta för mig eller så kommer den subtila och medvetne att informera mig. Jag sa: Allahs budbärare, må min far och mor offrad för dig, och sen berättade jag (hela historian). Han sade: Var det mörkret (av din skugga) som jag såg framför mig? Jag sa: Ja. Han slog mig på bröstet som orsakade mig smärta, och sedan sa han: Trodde du att Allah och Hans apostel handlar orättvist mot dig?... [vår översättning]

Muhammed säger vidare att kvinnor skulle bli tvungna att dyrka deras män om det var tillåtet:

Sunan Abu Dawud
Book 11, Number 2135
Berättad av Qays ibn Sa'd: Jag gick till al-Hirah och såg dem (människorna) prostrera sig för en officer, så jag sa: Allahs apostel (frid_vare_över_honom) har mest rätt att (folk) ska prostrera inför honom. Jag kom till Profeten (frid_vare_över_honom), jag sa: Jag gick till al-Hirah och såg dem prostrera sig för en officer, men du har mest rätt, Allahs apostel, att (folk) ska prostrera sig för dig. Han sade: Säg mig, om du passerade för min grav, skulle du prostrera för det? Jag sa: Nej. Han sa: Gör inte det. Om jag skulle befalla någon att prostrera för någon annan skulle jag beordra kvinnor att prostrera för sina män, på grund av den särskilda rätten som männen har fått över dem av Allah. [vår översättning]

I följande hadith säger Muhammed att kvinnan är mannens ägodel:

1855. 'Abdullah b. 'Amr (må Allah vara nöjd med honom) rapporteras ha sagt att Allahs budbärare (må frid och välsignelse av Allah vara över honom) sa: "Sannerligen, världen är en ägodel (1) och inga ägodelar i denna värld är bättre än en rättfärdig kvinna."

I noterna läser vi följande om ordet ägodel (på arabiska mata'):

(1). Ordet mata' har många bibetydelser. Det förstås som njutning, nöje, objekt för glädje, ägodel, vara, bohag, artikel i dagligt bruk. Alla dessa bibetydelser är applicerade här. (Sunan Ibn-e-Majah, vol.3, Book of Marriage, sid.117 [vår översättning])

Muslimska kvinnor är alltså deras mäns ägodel och skulle vara tvungna att dyrka de om det var tillåtet.

Se slutligen vad Imam al-Ghazzali (d.1111 e.Kr.) – en av Islams mest inflytelserika tänkare – skriver om kvinnans ställning till sin man i sitt kända verk Ihya Ulum-Id-Din:

"Om mannen vill njuta av sin hustrus kropp, bör hon inte vägra. Profeten sa: Om en mans hustru dör när han är nöjd med henne kommer hon in paradiset… En kvinna från Khasham stammen kom till profeten en gång och frågade: Jag vill gifta mig, men vad är mannens rättigheter? Han sa: Om han vill ha (samlag med) henne får hon inte vägra, även om hon befinner sig på en kamel. Hon får inte ge ut något i välgörenhet från hans egendom utan hans tillstånd. Om hon gör det, begår hon en synd och hennes man blir belönad. Hon får inte iaktta valfri fasta utan hans tillstånd. Om hon gör det och blir hungrig och törstig, kommer det inte att accepterad från henne. Om hon går ut från hans hus utan hans tillstånd, kommer änglarna att förbanna henne tills hon återvänder till sitt hus eller tills hon ångrar sig. Profeten sa: Om jag skulle beordra någon att prostrera för någon annan, skulle jag ha beordrat en kvinna att posterar för henne man, med tanke på att hans skyldigheter är många. Profeten sa: När en kvinna stannar hemma, kommer hon närmare Gud. Hennes bön på gårdsplanen är mer meriterande än hennes bön i moskén. Hennes bön i ett rum är bättre än hennes bön på gårdsplanen. Profeten sa: En kvinna är som ett könsorgan…" [vår översättning] (Imam Al-Ghazali, Ihya Ulum-Id-Din (The Revival of Religious Learnings), vol.2, sid.46-47)

Notera återigen noggrant att Muhammed sa att kvinnan är som ett könsorgan!

Team Sverige,
Kontakta oss