answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Kvinnan är undervärderad för att hon kommer från mannen

Muslimer brukar åkalla följande texter från den Heliga Bibeln, som säger att den första kvinnan kom från mannen, för att argumentera att Skriften undervärderar kvinn

1 Mos 2:22
Och Herren Gud formade en kvinna av revbenet som han tagit av mannen och förde henne fram till honom.

1 Kor 11:8
Ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen.

Muslimen har helt rätt vad gäller att den första kvinnan (Eva) skapades från mannen (Adam), men spekulerar fram slutsatsen om att detta pekar på att Skriften undervärderar kvinna.

Låt oss börja med att läsa 1 Mos 2:22 i sin direkta kontext:

1 Mos 2:18-24
Herren Gud sade: "Det är inte bra för mannen att vara ensam. Jag skall göra en MEDHJÄLPARE åt honom, EN SOM ÄR HANS LIKE." Herren Gud hade format alla markens djur och alla himlens fåglar av jord. Han förde fram dem till mannen för att se vad han skulle kalla dem. Så som mannen kallade varje levande varelse, så skulle den heta. Och mannen gav namn åt alla boskapsdjur, åt himlens fåglar och åt alla markens vilda djur. Men åt mannen fanns ingen MEDHJÄLPARE SOM VAR HANS LIKE. Då lät Herren Gud en tung sömn falla över mannen, och när han hade somnat tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött. Och Herren Gud formade en kvinna av revbenet som han tagit av mannen och förde henne fram till honom. Mannen sade: "Denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött. Hon skall heta kvinna, ty av man har hon tagits." Därför skall en MAN LÄMNA SIN FAR OCH MOR OCH HÅLLA SIG TILL SIN HUSTRU, och de skall bli ETT KÖTT.

Ovannämnda text säger att Evas skapades för att vara mannens medhjälpare och hans like. Hon skapades för mannen och på samma sätt är mannen till för kvinnan. Därför ska en man lämna sin familj för att vara med sin hustru. Hon och mannen är ett kött. De delar samma essens och är jämställda i värde och dignitet.

Apostel Paulus hade förstått detta och därför skriver han följande:

1 Kor 11:8-12
Ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen. Och mannen skapades inte för kvinnans skull utan kvinnan för mannens skull. Därför skall kvinnan ha en makt på huvudet för änglarnas skull. Men i Herren är det så att kvinnan inte är till utan mannen ELLER MANNEN UTAN KVINNAN. Ty liksom kvinnan har kommit från mannen, så blir också MANNEN TILL GENOM KVINNAN, men allt kommer från Gud.

Apostel Paulus betonar att mannen inte kan leva utan kvinnan och att även mannen kommer till genom kvinnan. Apostel Paulus säger med andra ord att både mannen och kvinnan är beroende av varandra. Kvinnan finns inte utan mannen och mannen finns inte utan kvinnan. Slutligen i det stora hela kommer båda från Gud.

Faktum är att den Heliga Bibeln säger att båda Adam och Eva är skapade till Guds avbild:

1 Mos 1:26-27
Gud sade: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden." Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.

1 Mos 5:1-2
Detta är boken om Adams fortsatta historia. När Gud skapade människor gjorde han dem lika Gud. Till man och kvinna skapade han dem. Han välsignade dem och gav dem namnet människa den dag de skapades.

Notera även att Herren Gud säger till båda Adam och Eva att härska över skapelsen:

1 Mos 1:27-31
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under ER. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden." Gud sade: "Jag ger ER alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta." Och det blev så. Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.

Ovannämnda data visar tydligt att kvinnan är jämlik mannen i värde.

Vidare kan vi konstatera, men hänsyn till den bibliska kontexten, att kvinnans värde inte undervärderas för att hon kommer från mannen. Den Heliga Bibeln lär ut att Fadern och Herren Jesus delar samma väsen och är jämlika:

Joh 5:21-23
Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger Sonen liv åt vilka han vill. Inte heller dömer Fadern någon, utan hela domen har han överlämnat åt Sonen, för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.

Joh 10:24-30
Då samlades judarna omkring honom och frågade: "Hur länge vill du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg det öppet till oss!" Jesus svarade: "Jag har sagt er det, och ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min Faders namn vittnar om mig. Men ni tror inte, därför att ni inte hör till mina får. Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. Jag och Fadern är ett."

Joh 14:8-13
Filippus sade: "Herre, låt oss få se Fadern, så räcker det för oss." Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk. Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Om ni inte kan tro det, så tro för gärningarnas skull. Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern. Och vad ni än ber om i mitt namn, skall jag göra, för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen.

Ovannämnda texter säger att Fadern och Sonen ska äras på samma sätt, samt de delar samma essens och att Fadern blir förhärligad i Sonen. Herren Jesus är alltså jämlik Fadern. Samtidigt säger den Heliga Bibeln är Sonen utgår från Fadern:

Joh 7:28-29
Då sade Jesus med hög röst, där han undervisade på tempelplatsen: "Ja, mig känner ni och vet varifrån jag är. Men jag har inte kommit av mig själv, utan det finns en som har sänt mig, en som är trovärdig, och honom känner ni inte. Jag känner honom, eftersom JAG ÄR AV HONOM och han har sänt mig."

Joh 13:3
Jesus visste att Fadern hade gett allt i hans händer och att han hade UTGÅTT från Gud och skulle gå till Gud.

Joh 16:28
Ja, jag har UTGÅTT från Fadern och kommit till världen. Nu lämnar jag världen och går till Fadern.

Joh 17:8
Ty de ord som du har gett mig har jag gett dem, och de har tagit emot dem och har verkligen förstått att jag har UTGÅTT från dig, och de tror att du har sänt mig.

Herren Jesus är jämlik Fadern fastän Han är och utgår från Fadern. På samma sätt är kvinnan jämlik mannen fastän hon kommer från mannen.

Även enligt Islam kommer den första kvinnan (Eva) från mannen (Adam), se följande koraniska vers:

4:1
MÄNNISKOR! Frukta er Herre som har skapat er av en enda varelse (Adam) och av denna har skapat dess make (Eva) och låtit dessa två [föröka sig] och sprida sig [över jorden] i väldiga skaror av män och kvinnor. Frukta Gud, i vars namn ni innerligt och enträget ber varandra [om hjälp], och [visa aktning för] de nära släktskapsbanden. Gud vakar över er. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Om den Heliga Bibeln undervärderar kvinnan för att den säger att Eva kommer från Adam då undervärderar Islam också kvinnan. Vi skulle dock aldrig åkalla ovannämna vers från Koranen och argumentera att Islam undervärderar kvinnan. Men vi skulle definitivt argumentera att Islam – med hänsyn till andra islamistiska texter om Eva och kvinnor – undervärderar kvinnan. Se vad den kände islamistiske exegeten Ibn Kathir skriver i sin utläggning av ovannämnda koraniska vers (4:1):

Befallningen att ha Taqwa, en påminnelse om skapelsen, och vara vänlig mot släktingar

... (Och från honom skapade Han hans hustru) Hawwa' (Eva), som skapades från Adams vänstra revben, från hans rygg medan han sov. När Adam vaknade och såg Hawwa', gillade han henne och fick känslor för henne, och hon kände samma mot honom. En autentisk tradition säger,

(Kvinnan skapades från ett revben. Sannerligen, den mest krokiga del av revbenet är dess övre del, så, om du vill försöka räta till den, kommer du att bryta den, men om du lämnar den som den är, kommer den att förbli KROKIG.)... [vår översättning]

Ibn Kathir citerar en autentisk hadith där Muhammed säger att kvinnan är skapad från Adams revben, vars övre del är krokig. Därför är kvinnor krokiga i sina beteenden och oavsett vad en man gör gentemot en kvinna kommer hon att förbli krokig. Här följer ahadith som har innebörd som den hadith som Ibn Kathir citerar:

Sahih Bukhari
Volume 4, Book 55, Number 548
Berättad av Abu Huraira: Allahs apostel sa: "Behandla kvinnor fint, för en kvinna är skapad från ett revben, och den mest krokiga delen av revbenet är dess övre del, så, om du vill försöka räta till den, kommer den att brytas, men om du lämnar den som den är, kommer den att förbli krokig. Så behandla kvinnor fint." [vår översättning]

Sahih Bukhari
Volume 7, Book 62, Number 113
Berättad av Abu Huraira: Allahs apostel sa, "Kvinnan är som ett revben; om du försöker räta till henne, kommer hon att brytas. Så om du vill dra nytta från henne, göra det medan hon fortfarande har viss krokighet." [vår översättning]

Sahih Bukhari
Volume 7, Book 62, Number 114
Berättad av Abu Huraira: Profeten sa: "Den som tror på Allah och på den sista dagen ska inte göra sin granne ont (problem). Och jag råder dig att ta hand om kvinnor, för de skapades från ett revben och den mest krokiga del av revbenet är dess övre del; om du försöker räta till den, kommer den att gå sönder, och om du lämnar den, kommer den att förbli krokig, så jag uppmanar er att ta hand om kvinnor. " [vår översättning]

Sahih Muslim
Book 8, Number 3466
Abu Huraira (må Allah vara nöjd med honom) rapporterade att Allahs budbärare (må frid vara över honom) sa: Kvinnan är som ett revben. När du försöker räta till den, kommer du att bryta den. Och om du lämnar henne ifred kommer du dra nytta av henne, och krokigheten kommer att vara kvar i henne. En tradition som denna har rapporterats av en annan kedja av berättare. [vår översättning]

Sahih Muslim
Book 8, Number 3467
Abu Huraira (må Allah vara nöjd med honom) rapporterade: Kvinnan har skapats från ett revben och kommer inte på något sätt rätas ut för er; så om du vill dra nytta av henne, dra nytta av henne medan krokigheten är kvar i henne. Och om du försöker räta till henne, kommer du att bryta henne, och bryta henne är att skilja sig från henne. [vår översättning]

Sahih Muslim
Book 8, Number 3468
Abu Huraira (må Allah vara nöjd med honom) rapporterade att Allahs apostel (må frid vara över honom) sa: Den som tror på Allah och på livet efter detta, ska vittna rätt oavsett fråga eller hålla tyst. Behandla kvinnor vänligt, för att kvinnan är skapad från ett revben, och den mest krokiga delen av revbenet är dess topp. Om du försöker räta till den, kommer du att bryta den, och om du lämnar den, kommer dess krokighet förbli där. Så behandla kvinnor vänligt. [vår översättning]

Ovannämnda ahadith påvisar att Eva inte kan vara skapad till Guds avbild (alt. den islamistiska guden är krokig). Men intressant nog säger Muhammed är Adam är skapad till Guds avbild:

Sahih Muslim
Book 40, Number 6809
Abu Huraira rapporterade att Allahs budbärare (må frid vara över honom) sa: Allah, den upphöjde och glamoröse, skapade Adam till sin egen avbild... [vår översättning]

Enligt Islam är alltså Adam skapad till Guds avbild men inte Eva som är krokig. Detta undervärderar kvinnan. Den Heliga Bibeln däremot säger att Eva, liksom Adam, är skapad till Guds avbild.

Koranen säger vidare att man ska kalla på två manliga vittnen vid ekonomiska transaktioner. Om man inte finner två män ska man kalla på en man och två kvinnor. Detta påvisar alltså att en kvinnas vittnesbörd är hälften värd än mannens. Notera vidare att versen säger att två kvinnor ska medverka i syfte att påminna varandra om de glömmer vad som sagt. Detta visar att Islam hävdar att kvinnor brister intellektuellt:

2:282
TROENDE! När ni sinsemellan träffar avtal om lån med fastställd förfallotid, teckna då ned avtalet i skrift. Låt en skrivare noggrant skriva ned [vad som avtalats] mellan er. Ingen skrivare får undandra sig att skriva, såsom Gud har lärt honom. Låt honom alltså skriva och låt låntagaren diktera och, om han fruktar Gud, sin Herre, inte dra ifrån något [från sitt åtagande]. Om låntagaren är svag till förståndet eller sjuklig eller [annars] inte i stånd att diktera, låt då den som tillvaratar hans intressen diktera och undvika partiskhet. Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då EN MAN OCH TVÅ KVINNOR bland dem ni godkänner som vittnen – OM NÅGON AV DEM BEGÅR ETT MISSTAG KAN DÅ DEN ANDRA PÅPEKA DET FÖR HENNE. De som kallas till vittnen får inte undandra sig [sin plikt]… (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Muhammed använder den ovannämnda versen som bevis för att hävda att kvinnor brister intellektuellt:

Sahih Bukhari
Volume 3, Book 48, Number 826
Berättad av Abu Said al-Khudri: Profeten sa: "Är inte en kvinnas vittnesbörd lika med hälften av en mans vittnesbörd?" Kvinnorna sa: "Ja." Han sa, "det är på grund av att kvinnor brister i förnuft." [vår översättning]

Koranen säger även att männen har mer rättigheter över kvinnorna:

2:228
I fall av skilsmässa skall kvinnan iaktta en väntetid omfattande tre månadsblödningar [innan hon får ingå nytt äktenskap] och det är inte tillåtet för henne - om hon tror på Gud och den Yttersta dagen - att dölja vad Gud har skapat i hennes sköte. Mannen har full rätt att låta [skilsmässan återgå och] hustrun återvända, om han önskar förlikning. Hustrun har, som sig bör, rättigheter [mot mannen] motsvarande [dem han har] mot henne; hans [rätt] ligger dock ett steg framför hennes. Gud är allsmäktig, vis. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Här följer Ibn Kathirs utläggning av den markerande versen:

De förtjänster som män har över kvinnor

Allah säger:

(men männen har ett steg (av ansvar) över dem.)

Denna vers visar att män befinner sig i en mer förtjänstfull position än kvinnor fysiskt sätt såväl som i deras handlingsförmåga, status, lydnad (kvinnors lydnad till de), försörjning, affärshandling och i allmänhet, i detta livet och i LIVET EFTER DETTA… [vår översättning]

Ibn Kathir förklarar att versen innebär att mannen är bättre än kvinnan i fysik, förnuft, status, handlingsförmåga i detta liv och i det eviga livet. Detta påvisar klart och tydligt att kvinnan enligt islam brister i allt i jämförelse med mannen, även i det eviga livet!

Team Sverige,
Kontakta oss