answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Den Helige Treenige Guden är alltets Skapare

Utmärkande för Gud är att Han är Skapare av alltet och just därför ska tillbedjan tillskrivas Honom och ingen annan, vilket följande texter visar:

1 Mos 1:1
I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

Neh 9:6
Du ENSAM är HERREN. Du gjorde himlarna
och himlarnas himmel och hela deras härskara, jorden och allt som är på den, haven och allt som är i dem, och du håller dem alla vid liv. Himlens härskara tillber dig.

Job 9:1-2, 7-10
Då tog Job till orda och sade: Jag vet mycket väl att det är så. Hur kan en människa stå rättfärdig inför Gud?... han som befaller solen att inte gå upp och förseglar stjärnorna, han som ENSAM spänner ut himlarna och skrider fram över havets rygg, han som har gjort Karlavagnen och Orion, Sjustjärnorna och söderns stjärnbilder, han som gör stora och outgrundliga ting, under som ingen kan räkna.

Job 38:1-4
HERREN svarade Job ur stormvinden. Han sade: Vem är denne som fördunklar mitt råd med ord utan förstånd? Spänn bältet om livet som en man, jag vill fråga dig, och du skall svara mig. Var fanns du när jag lade jordens grund? Svara, om du har så stort förstånd.

Ps 96:4-6
Ty stor är HERREN och högt prisad, värd att frukta mer än alla gudar. Folkens alla gudar är avgudar, men HERREN har gjort himlen. Majestät och härlighet är inför hans ansikte, makt och glans i hans helgedom.

Ps 148:1-5
Halleluja! Prisa HERREN från himlen, prisa honom i höjden. Prisa honom, alla hans änglar, prisa honom, hela hans här. Prisa honom, sol och måne, prisa honom, alla lysande stjärnor. Prisa honom, ni himlars himmel och ni vatten ovan himlen. Ja, de skall prisa HERRENS namn, ty han befallde och de blev skapade.

Ps 146:5-6
Salig är den som har Jakobs Gud till sin hjälpare. Han sätter sitt hopp till HERREN, sin Gud, till honom som har gjort himmel och jord och hav och allt som finns i dem, till honom som är trofast för evigt

Jes 37:15-16
Och Hiskia bad till HERREN och sade: HERRE Sebaot, Israels Gud, du som tronar på keruberna, endast du är Gud över alla riken på jorden. Du har gjort himmelen och jorden.

Jes 44:21-24
Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig. Jag har utplånat dina överträdelser som ett moln, dina synder som en sky. Vänd om till mig, ty jag har återlöst dig. Jubla ni himlar, ty HERREN har gjort det, höj glädjerop, ni jordens djup, brist ut i jubel, ni berg, du skog med alla dina träd. Ty HERREN har återlöst Jakob, han visar sin härlighet i Israel. Så säger HERREN, din återlösare, han som format dig alltifrån moderlivet: Jag, HERREN, är den som har gjort allt, den som ENSAM har spänt ut himlen och brett ut jorden. VEM VAR MED MIG?

Jes 45:11-12
Så säger HERREN, Israels Helige, som också är hans Skapare: Fråga mig om det som skall komma. Låt mig ha omsorg om mina söner och mina händers verk. Det är jag som har gjort jorden och skapat människorna på den. Det är mina händer som har spänt ut himlen, och hela dess här har jag givit befallning.

Jes 48:12-13
Hör på mig, du Jakob, du Israel, som jag har kallat. Jag är Denne. Jag är den förste, jag är också den siste. Min hand har lagt jordens grund, min högra hand har spänt ut himlen. Jag kallade på dem, då stod de där.

Jer 10:10-12
Men HERREN är den sanne Guden, han är den levande Guden, den evige Konungen. För hans vrede bävar jorden, och folken kan inte uthärda hans förbittring. Så skall ni säga till dem: De gudar som inte har gjort himmel och jord skall utrotas från jorden och inte finnas kvar under himlen. Han har skapat jorden genom sin kraft, han har grundat världen genom sin vishet, och genom sitt förstånd har han spänt ut himlen.

Jer 32:17
O, Herre, HERRE, se, du har gjort himmel och jord
genom din stora kraft och din uträckta arm. För dig är ingenting omöjligt.

Sak 12:1
En profetia, HERRENS ord om Israel. Så säger HERREN, han som har utspänt himlen och lagt jordens grund och som har format människans ande i henne.

Apg 17:22-28
Paulus ställde sig nu mitt på Areopagen och sade: "Athenare, jag ser av allting att ni är mycket religiösa. När jag har gått omkring och sett era gudabilder, har jag nämligen också funnit ett altare med inskriften: Åt en okänd gud. Vad ni alltså tillber utan att känna, det predikar jag för er. Gud är den som har skapat världen och allt som är i den. Han som är Herre över himmel och jord bor inte i tempel som är gjorda av människohand. Inte heller låter han betjäna sig av människohänder som om han behövde något, han som åt alla ger liv och anda och allt. Och han har av en enda människa skapat alla människor och folk, för att de skall bo över hela jorden. Han har fastställt bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skall bo, för att de skall söka Gud, om de möjligen skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom, fastän han inte är långt borta från någon enda av oss. Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till, så som även några av era egna skalder har sagt: Vi är av hans släkt.

Ef 3:8-9
Jag, den ringaste av alla heliga, har fått denna nåd att bland hedningarna predika evangeliet om Kristi outgrundliga rikedom och att upplysa alla om hur den hemlighet förvaltas, som från evighet har varit dold i Gud, alltings Skapare.

Heb 3:4
Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt.

Upp 4:11
Du, vår Herre och Gud, är värdig att ta emot pris, ära och makt, ty du har skapat allt. Genom din vilja kom det till och blev skapat.

Ovannämnda texter visar klart och tydligt att Gud ensam är alltets Skapare och därför bör Han ensam tillbes. Det som dock är intressant är att den Heliga Bibeln även säger att Fadern, Sonen (Herren Jesus) och den Heliga Anden är alltets Skapare. Detta påvisar inte bara att den Heliga Treenigheten är biblisk, utan även att Fadern, Sonen och den Helig Anden bör tillbes.

1. Fadern är Skapare

Det råder förmodligen inte någon tvivel bland våra läsare att Gud Fadern är Skapare. Vi kan dock presentera en text som påvisar detta:

5 Mos 32:1-6
Lyssna, ni himlar, jag vill tala, hör, du jord, orden från min mun. Som regnet må min lära drypa, som daggen må mitt tal flöda, som rikligt regn på grönska, som regnskurar på gräs. Ty HERRENS namn skall jag förkunna, ge ära åt vår store Gud. Han är Klippan, fullkomliga är hans gärningar, ty alla hans vägar är rätta. En trofast Gud utan svek, rättfärdig och rättvis är han. De har handlat illa mot honom, de är inte hans barn, utan en skam, ett förvänt och avogt släkte. Är det så du lönar HERREN, du dåraktiga och ovisa folk? Är han då ej din FADER som skapade dig, han som danade och formade dig?

2. Sonen (Herren Jesus) är Skapare

Följande texter säger att Herren Jesus är Skapare:

Joh 1:1-5, 10-11, 14
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det… Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte. Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom… Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.

1 Kor 8:4-6
När det nu gäller frågan om man får äta kött som har offrats åt avgudar, så vet vi att det inte finns någon avgud i världen och att det finns bara en Gud. Ty även om det skulle finnas så kallade gudar, i himlen eller på jorden - det finns också många gudar och många herrar - så har vi bara en Gud, Fadern, från vilken allting är och till vilken vi själva är, och en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allting är och genom vilken vi själva är.

Kol 1:15-17
Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. Han är till före allting, och allt består genom honom.

Heb 1:1-3, 10
Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt till att ärva allting,  och genom honom har han också skapat världen. Sonen utstrålar Guds härlighet och uppenbarar hans väsen och uppehåller allt genom sitt mäktiga ord. Och sedan han utfört en rening från synderna, sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden… Och: Du, Herre, har i begynnelsen lagt jordens grund, och himlarna är dina händers verk.

3. Den Heliga Anden är Skapare

Följande texter säger att den Heliga Anden är Skapare:

1 Mos 1:1-2
I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet.

Job 33:4
Guds ande skapade
mig, den Väldiges andedräkt ger mig liv.

Ps 33:6
Himlen är skapad genom HERRENS ord, alla dess härskaror genom hans muns Ande.

Ps 104:29-30
Du döljer ditt ansikte, och de blir förskräckta, du tar ifrån dem deras ande, och de dör och blir åter till mull. Du sänder din Ande, då skapas liv. Du gör jorden ny.

4. Slutsats

Ovannämnda data kan sammanfattas enligt följande:

(A) Skriften säger att Gud ensam är Skapare.
(B) Skriften säger att Fadern är Skapare.
(C) Skriften säger att Herren Jesus är Skapare.
(D) Skriften säger att den Heliga Anden är Skapare.
(E) Den Helige Treenige Guden – Fadern, Sonen och Anden – är alltets Skapare.

Team Sverige,
Kontakta oss